Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

torsdag 3 maj 2018

Björkrötter och sytråd (inte) till salu...

... eller kanske inte ändå, men nästan.
Se det är så här...
... jag kom just in från trädgården.
En ruta som jag nämnt om tidigare, som varit full av jordgubbsplantor kvävda av körsbärsträdrötter fick en liten genomgång igen.
Jag tog sekatören med och försökte klippa bort de rötter/skott som jag inte lyckats dra upp.
Märkte sen att jag i tanken gick bakåt ca 20 år till en dag då jag var på en hantverkardag där det visades alla möjliga gamla hantverkarmetoder.

Jag var fascinerad av alla rottingarbeten, träsniderier förstås, och så i ett litet hus satt det några och flätade eller sydde med björkrötter.
Jag vill också testa! :)

Det var så tydligt idag där i trädgårdsrutan.
Bredvid växer det en jättegammal stor björk, och jag antar att det mesta var björkrötter som jag drog opp, långa smala, sega. De allra finaste hade jag velat skala till vita sytrådar och göra nåt vackert av...

Jag antar att körsbärsträdet inte har lika fina rötter.
Men det vet jag faktiskt inte.

Jag hittade också andra väldigt envisa (mo)rötter som samlades till en klump som var väldigt skarp.
Lupinerna har alltid varit väldigt dominerande i det här trädgårdshörnet, och deras rötter, om plantorna är gamla, ger nog rejält motstånd om man försöker få bort dem.

Intressant hur som helst, frisk luft, fågelsång i vårkvällen, och så den där handen då som just nu är väldigt sjuk av rötter, rötter och sekatör.
Men det går väl över.

Ha en bra fortsättning på veckoslutet! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar