Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

söndag 29 april 2018

Uråldrig Klematis i höstas och i dag...

... i höstas alltså som en gammal gubbe, som den där uppfinnarjocken/professorn i filmerna "Tillbaka till framtiden" :)!

Men nu innan fläderbusken fått sina blad så ser man tydligt hur omfattande klematisen blivit på några år, när den fått växa ostört.
Ja, alltså katterna brukar ju göra full-fart-högst-upp-räder i den här busken/trädet. Men klematisen tycks inte brys sig så mycket om det...

... så allt det där täta fnurret längst ute på grenarna är klematisen, flädern har mycket grövre kvistar.
 
---
 
Det har varit vår-varmt några dagar.
Jag kom just in från en lite räfstur.
Det är så att jag brukar ta ett litet hörn, eller en liten blomrabatt i taget.
Sen kanske jag gör nåt helt annat.
Bara det som jag har lust med.
 
---
 
Igårkväll blev det en sån där typisk sen-vår-putsa-i-trädgården-kväll.
Fåglarna sjöng, solen gick ner, jag gick och plockade körsbärsträdrötter och gamla jordgubbsplantor från en ruta i trädgården som i tiderna haft ett fint jordgubbsland och i mitten ett körsbärsträd.
Det blev så att körsbärsträdet fick fnatt och rotade av sig helt ohejdat överallt i jordgubbslandet så till sist var det nästan bara små körsbärsträd kvar bland jordgubbsplasten.
Så i höstas tog traktorn en raid där, drog upp hela körsbärsträdet och de största rötterna, "plogade" upp landet och nu...
 
... nu är en massa rester kvar att röja bort och jämna ut och göra redo för gräsmatta, kanske.
 
Det är något gott-görande med att röja nytt.
Tänker på min pappa och den arbetsiver han kunde visa upp när han fick "röja nytt".
Givande att jämna, rensa, plocka, fundera, fantisera...
 
Trädgårdsarbete kan vara väldigt givande!
Ha det gott i den fina vårvärmen! :)
 

1 kommentar:

  1. I lagom mängd är nog trädgården rogivande. Tittade på vår klematisen också och började fundera hur mycket man ska rensa bort, men kanske den sköter det själv. Har i alla fall inte börjat visa några tecken än....

    SvaraRadera