Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

tisdag 24 april 2018

Printad skrivstil men svårt att läsa...

... förekommer ibland lite här och där, exemplet på bilden är från en handarbetstidning som gjorde reklam för en fin vårtröja, eller närmare bestämt stickmönstret.

Men jag förstår inte.
Varför måste det printade skrivstilta vara så svårt att läsa?
Den här texten skulle vara bra mycket lättare att läsa, tror jag, om den var handskriven.
Skulle den kännas varmare då? Så man skulle vara mer förlåtande för de snedheter och klumpigheter som förekommer?

Jag har ju annars tyckt det är konstigt att det skrivstilta försvinner från undervisningen i skolorna. Vem ska förstå läsa äldre brev då?
Eller gamla dagböcker?
Gamla och gamla, förrestepysn, såna som t.ex. jag har skrivit, eller skriver...

Nä, det här spelar säkert ingen roll, men jag förvånades lite över att de i den där handarbetstidningen valt en så konstig skrivstilsfont att det faktiskt blev svårt att läsa.

Men å andra sidan hänger jag ibland opp mig på mycket simplare saker.
Bloggar med svart bakgrund och vit text, till exempel.
Jobbigt att läsa.
Men jo, innehållet kan vara hur bra som helst i alla fall!

Inget mer om det.
Nu återgår vi till kvällsrutiner, godnatt! :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar