Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

måndag 1 januari 2018

Nytt år - gott! - nya idéer...

... och billigt garn förstås.

Som synes av bilden...
så är det kvar lite av det julröda ännu, det har ju knappt hunnit bli nytt år och flera dagar kvar till tjugondedag knut!
Men sen hoppas man ju på den berömda januarisolen som så fruktansvärt avslöjande visar alla dammiga hörn av den nyss så julstädade stugan... gult alltså kommer med i bilden.
Och eftersom det fortfarande knäpper i knutarna ett bra tag än så passar isblått väldigt bra, också som illustration till en ljusklarblå himmel en gnistrande vinterdag.

Och vad det blir sen? Ja, då har jag målet nästan klart, så att säga ;).
Fast ännu fattas det svart och vitt...

Det som blev problem redan i början var de olika "garn"-kvalitéerna.
Det gula är gammalsorts collegetyg som är rätt ruffig på baksidan och slät på framsidan, men rätt skarp och stadig egentligen. Jag klippte den till rätt smalt band.
Sen det röda. Ett slags silkeskänsla i trikåform, tunn och mjuk. Den klippte jag lite bredare då för att den skulle passa föregående.

Men, men...
När man virkar i trikå töjs det ju lite hit och dit. Inte collegetyget så mycket, men det röda tunna desto mer.
Så även om jag kollade på nätet hur man virkar en rund "matta" utan bucklor och konstigheter så stämde inte receptet alls när jag övergick till det röda "garnet".
Så då blev det att improvisera.
Och töja det så lite som möjligt.

Jag minns när mamma vävde mattor och berättade lite hit och dit om de olika trasorna som användes till mattväft... Hon sa, att om det är trikå får man vara väldigt försiktigt så man inte spänner för mycket, eller alls, för då märks det så väldigt bra när mattan är färdig och kanterna är oönskat ojämna tack vare olika sorters trasor...

Det är trots allt roligt att ha ett nytt projekt så här i årsskiftet.
Och en orsak att använda gamla tygbitar och minnas vad de varit med om...
Man brukar ju prata om ha sätta upp mål inför det nya året.
Jag ska väl göra det så fort jag får det klart :).
Men som vanligt lär det ta ett tag än...

Ha en bra årsstart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar