Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

tisdag 16 januari 2018

Hur ska komposten räcka till våren...

... och vad har det att göra med den här Curver tvättkorgen (bild från Google)?
 
Jo, jag ville testa på kompost men ville inte satsa i en stor hundra euros låda
med attiraljer... tänkte testa själv efter att ha läst på nätet tips om att man kan ha kompost till och med på balkongen.
Nu vet jag inte hur bra det är att ha komposten på balkongen, men det är klart, sköter man den bra och har den väl skyddad så kanske det går.
 
Men vi har skogsbrynet där det passar med sånt, bland lövhögar och buskris och annat avfall från trädgården.
Och där tyckte jag de här tvättkorgarna skulle passa.
Att jag fick dem rätt förmånligt från närmsta stad är ett plus.
Jag sökte alltså en stor plastlåda som jag skulle kunna borra en massa hål i.
Jag sökte stora förvaringslådor med lock, jag kollade in stora såar med lock.
Men så kom jag på att det finns ju lådor med färdiga hål :).
 
Det är bara handtagen i sidorna på tvättkorgen som jag behövde åtgärda, för det ska ju inte slippa in möss och råttor. Så de hålan har jag försökt försegla inifrån. Primitivt visserligen, men så länge de håller så jag inte hittar möss därinne så...
 
Tvättkorgarna har jag alltså försökt "gräva" ner i marken bland lövavfallet så de skulle stå relativt stadigt. Locket är ju inte så värst stadigt och det har hål i sig vilket inte var önskvärt, för då blir komposten för våt då regn och snö slipper in.
Det märkte jag rätt snabbt i första lådan då det blev alldeles för blött i botten, det fanns ju inte hål i botten på korgarna... Så ovanpå locket lade jag en bit kraftig växthusplast och sen som tyngd två tegelstenar så någon eventuell räv eller nåt inte får upp komposten så lätt.
 
Nå, när det gått så långt att första lådans innehåll inte var bestämbart längre, det hade blivit oigenkännligt, vilket tog cirka tre månader, så tömde jag den lådans innehåll i en gallerlåda. Gallerlådan "sydde" jag ihop av gamla gallerbitar jag hittade, säkert från nåt djurgaller använt kanske som hönsbur eller nåt. Eftersom den oigenkännliga komposten var rätt blöt så varvade jag det blöta innehållet med små kvistar som jag hittade bland trädgårdsavfallet. Det får luftas och torka och blandas för sig själv. Inget skadedjur vill ha det där innehållet mer. Bara maskar då, antar jag, hoppas jag.
 
Nu när vi just börjat det nya året och mitt kompostförsök har hållit på ett halvt år, har jag snart inget utrymme mer för ny kompost. Jag har tre lådor, eller var de fyra (?), men alla börjar vara fulla.
Eftersom vintern varit rätt mild hittills så finns det dock en chans att även den andra lådan förmultnat så pass mycket att den kunde tömmas i gallerlådan.
 
Jag har ju inte lagt dit köttrester alls. Det skulle krävas bättre kompost för sånt, så t.ex. julskinksrester och skinn och fiskrens har nog hamnat i svarta påsen i "kommunala" avfallstunnan.
 
Nu vet jag ju inte om jag gjort rätt, men jag har försökt, och om det fungerar, vilket jag väl ser först till våren, så är det ju kul att kunna ta tillvara så mycket av matresterna och återföra dem till naturen.
 
Korgarna känns lite bräckliga, så jag hoppas att ingen björn infinner sig och försöker vända på dem.
Och om det blir väldigt kallt så ska man nog hantera dem försiktigt så inte plasten spricker.
 
Detta om detta.
Ha en bra fortsättning på veckan!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar