Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

torsdag 2 november 2017

mjukt tröjmönster...

... kan väl passa bra i novemberkylan? :)

Mjukt kan ni väl hålla med om att det är :).
Nu är det inte bara en lek med ord och ett försök att hitta fiffig rubrik till bilden.
Det var just den här tröjan, en mjuk, rätt sladdrig, rak tröja, som familjens yngsta hade i sin garderob, som fick mig i stick-tankar.

Det var ju det där med loppisfynd och garn, alltså.
Och så hittade jag mohairgarn av ett i vårt land rätt känt märke.
Jag hittade ett nystan här och ett nystan där, med banderollerna på då förstås, och med färger som rätt bra passade ihop (inbillar jag mig nu när jag inte ser dem framför mig... undrar om mina fina idéer förskönar verkligheten som finns i garnpåsarna i förrådet...).
Så nu skulle det vara läge för att sticka en skön murrig men lätt och smidig tröja av de där garnen.
Det som är problem med mohair är förstås att man ska sticka rätt storlek genast från början.
För det är inte roligt att repa upp och ändra på... Då försvinner ofta inspirationen, eller bleknar rejält.

Ett mönster har jag inte.
Känner jag mig själv rätt så kommer jag inte heller att ha ett mönster att slaviskt följa.
Det blir väl att man tar på ett ungefär, börjar på, och så blir det därefter.
Skarva kan man väl alltid om det blir för smått.

Men hur ska man få alla projekt färdiga?
Det är den evinnerliga frågan.
Nu hände det sig att jag igår repade upp ett projekt som var i användning ett par gånger förra vintras men som inte riktigt blev som jag tänkte.
Så nu har jag att göra om det till nåt bättre.
Kanske enligt björnbärsmönstret (eller vad det nu hette) i billigt-garn.net som töjer hur som helst från tubhalsduk till poncho till sjal till jag vet inte vad...

Men hur gör man för att få loss några stickor från tidigare halvfärdiga projekt? :)

Förundras över en garnhandlerska i nejden som varje vecka har nya projektbilder på sin fb-sida. Hon gör visserligen reklam för sina fina garn och framför allt de fina färgerna, men att hon får sina projekt klara så snabbt! Hon visar ju upp dem också, så man ser hur det blev! Okej, ett proffs helt klart, men, men...

Jag får skaffa fler stickor... så jag får utlopp för mina nya idéer... nä, jag skämta.
Det blir att "fääd åv" som det heter. Inte bara börja på nytt...

Ha en skön dag! :)

2 kommentarer:

  1. Tack för den länken! Det lät ju ganska intressant och inte för svårt heller - kanske. Få se, kanske inspirationen dyker upp. Jag fick en sak färdig faktiskt häromdagen. :) Jag tror jag vet någon som skulle gilla en sån....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut ett mönster man måste testa, runt runt runt med ett mönster jämnt delbart med 4 tror jag det var, superenkelt. Sen blir det ju säkert lite olika form på plagget beroende på garnet. Men än har jag inte hittat tid... fast billigt-garn.net nog har en del tips vad gäller det också... man blir bara glad av att läsa hennes formuleringar... :).

      Radera