Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

torsdag 21 september 2017

Svampplockarens cykel väntar...

... och visar samtidigt hur man ska hitta ut ur skogen om man har så lätt att gå vilse som jag.

Om jag ser till att jag hela tiden ser en skymt av cykeln så hittar jag alltid tillbaka.
Men visst kan cykeln tillfälligt vara osynlig bakom en sten eller en tätare buske när man ser sig omkring och då kan paniken gripa tag i en och man måste börja söka efter andra tecken som kunde hjälpa en att hitta.

Men nu har det ju också setts varg här runtom så jag tror väl svampplockandet får vara för min del i år. Det blev ingen stor skörd, bara ett par små portioner att smaka på.

Å andra sidan så är svamp ju nog den sorten som man snabbt kan föräta sig på. Så kanske bra att skörden blev liten.
Det hände sig ju för rätt många år sen, när jag upptäckte det här med svamp, och det råkade vara ett bra svampår, att jag plockade mycket, åt mycket och testade också en hel del sånt som att torka, frysa in och göra olika maträtter.
Det resulterade i att jag hade nog av svamp för rätt många år framöver.
Endast de allra  minsta pepparriskorna, som ser ut som småspik, och en och annan stensopp, kom med i svampkorgen framöver. Och endast för att tillredas och ätas direkt, inget att frysa ner.

Så kan det gå.
Och jag har förstått att man kan bli "allergisk" mot svamp, just om man äter för mycket.

Hur som helst.
Några små svampar har jag hittat i år.
Och goda var de.

Ha en skön höst!
Ta vara på de fina dagarna, de tycks vara få... :)!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar