Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

onsdag 13 september 2017

Meningen med livet...

... är ju nog så  mycket djupare än det där halvflummiga jag skrev i förra inlägget...

Jag läste just på nytt vad jag skrev där, och visst håller jag med om allt det jag skrev...
Men det kan tolkas lite konstigt...

"Mitt mål är att..." inleder ju nåt som man förväntar sig är nåt stadigt att stå på, även om snön piskar eller åskan går dundrande över taket...
Och så skriver jag om singlande höstlöv...

Nåja, jag märker att en konstig formulering kan bli ännu konstigare om man ska försöka förklara den. Filosofi är nog inte riktig min grej.
Jag tror jag tar ett hallon och hoppas att det är sött.
På fatet finns två olika sorter.
Man ser inte skillnaden.
Inte ens på buskarna tror jag.
Och dessutom har de vuxit om varann så jag vet inte vilken som växer var längre.
Men vissa av hallonen är rentav sura. Vilda hallon är ju aldrig sura, väl...
De är inte många av de här trädgårdshallonen som är sura men jag har stött på några.
Kanske de smakar så om de är övermogna.
Eller beror det på nåt annat?

Roligt att äta morgongröten med hallon.
Det sker inte många dagar i året.
Säsongsbetonat. Då njuter man av det just då, och sen får man vänta länge till nästa gång.

Nuförtiden är det inte mycket som är säsongbetonat.
Det går att "fejka" så mycket som man förr längtade efter, sommaren, värmen, solbad, skida, simma...
Ta en tripp till södern mitt i -20 graders vinter och du får det du längtar efter. Varför vänta till nästa sommar.
Ta en tripp till nån skidtunnel så får du skida mitt i sommaren, varför vänta.
Eller skrinna i ishall. Det är ju helt hopplöst om man ska vänta på bra is på den lilla sjön :).

Har man fullt upp att göra kanske man längtar efter ledigt.
Har man ledigt har man kanske problem med att veta vad man ska göra, flummar bort tiden bara.
Kanske bäst att "gilla läget"?
Fast det är säkert väldigt jobbigt ibland. Beror på "läget".
Lätt att "gilla läget" om man inte har särskilt svårt.
Men jag har som mål i alla fall att inte behöva "längta efter semester från det liv jag lever".
Det måste ju gå att leva...

Bäst att jag sluta flumma och ta mig till jobbet :)
Ha en bra dag hursomhelst! :)

2 kommentarer:

  1. Livets mening är inte lätt. Min tanke då jag läste det du skrev angående vitsen att gå ut med sopor och kompost är väl nog att om man inte går ut med dem börjar de så småningom lukta ganska illa... :) Det är ett ytterligare plus sedan med fin dimma, små blommor som tittar fram osv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vissa saker måste man bara göra. Men om man lyckas hitta en liten positiv sak i det man måste så kanske man kan lura sig själv att "gilla läget" för stunden. Sen kan man ju också tänka, att man borde städa/dammsuga/diska men om man för ut slasken, räfsar ett litet hörn av trädgården i stället så får man frisk luft och kanske se nåt fint, eventuellt leka med katten, glömma det där... som sen slår emot en när man kommer in, "ja det var så sant, jag borde ju ha..." Inte är det lätt, men kanske det går! :)

      Radera