Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

söndag 14 maj 2017

Loppisgarnet som jag redde ut i förra inlägget...

... såg alltså ut så här när jag köpte det. (Om ni tycker att fotot ser konstigt ut så är garnet först fotat med telefon och sen har jag låtit telefonbilden bli fotad av min lilla laptop-platta, sen har jag förbättrat ljuset en aning för att nåt alls ska synas.)

Alltså jag lovade i förra inlägget att en expert skulle ge tips i denna fråga.
Ta det lugnt, det är inte jag som är experten... :).

Det var så att jag för ett antal år sen förirrade mig in i en riktig garnaffär, gick runt och gottade mig åt alla fina garn, alla härliga färger, alla fantastiska mönster. Och så hittade jag då en nyhet just det året (den som är expert på garn kan ju då räkna ut vilket år det var...), ett tunt bambugarn med aloe vera som skulle vara väldigt hälsosamt just till sockor.
Jag frågade vad slags randning det blir av det flerfärgade garnet och affärsinnehavaren visade de sockor hon hade på sig, så blir det. Aha! va fint!
Men hon tillade: Det var inte så enkelt att få dem lika... Hon sa att när hon stickat den ena sockan så började hon gladeligen på ett helt nytt nystan med den andra sockan, tänkte att nystanen var lika, men icke sa nicke. Hon sa att hon fick nysta upp en hel del garn innan hon märkte att hon kom till samma färgsystem som hon hade när hon började på den första sockan.

Så, så kan det vara! Det är bara att ta "skeden i grannhanden" och leta fram rätt ställe på nystanet att börja. Och hoppas att det finns ett sånt ställe.

Nu vet jag inte hur jag ska göra med mitt loppisfynd.
Jag hittade ju, som jag skrev i förra inlägget, ett par bitar med samma färgsystem som kanske skulle räcka till vristvärmare (eller som jag ibland använder dem: som prydnad på mina vristvinterskor).
Hade ju också funderat på att använda garnet bara som färgklicksrandning tillsammans med ett jämngrått yllegarn, då tänkte jag att färgskillnaderna inte skulle märkas så bra, men vet inte hur det blir... det får vi se.

Så blev alltså ett litet loppisfynd en hel lång historia. :)
Ha det bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar