Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

lördag 13 maj 2017

Flerfärgat garn under utredning...

... från köksdörren, genom hela hallen (eller tamburen) och en bra bit in i vardagsrummet.

Det var så här:
Till att börja med var det en ledig "väntetid" i stan som jag tillbringade på vanliga loppisar och framförallt missionsloppisar. Och då hittade jag en hel historia. Inklusive terapi :).

Ni vet de där garnnystanen som har en massa olika färger i sig. Både korta och långa bitar av olika färger i system eller helt utan system och däremellan partier med spräckligt garn med två cm vitt och två cm svart osv i en meter framåt... Ibland blir man lite frustrerad då man inte vet på vilket sätt de randar. Vissa är ju speciellt tänkta för sockor t.ex. men om man då använder dem till en väst eller en mössa så blir ju randningen nåt heeelt annat.
Nåja, det om det.

Jag hittade en liten påse med två sockskaft och ett halvt nystan.
Och antagligen en hel del frustration, men det hade nog pyst ut ur påsen i något skede... :).
Jag vill ju ha två lika stora nystan, för ett par socksskaft eller ev. vristvärmare, så jag rev upp de skaft som var stickade efter att först ha granskat dem rätt noga hur de var randade, jag fotade dem till och med. Jag lade märke till att den som stickat dem hade börjat med det ena från utsidan av nystanet och den andra från insidan av nystanet. Såklart de blev olika då... eller nästan lika... men så där förargligt lite olika, som skulle synas väldigt bra när man hade dem på sig...

Sen försökte jag göra som det syns på bilden. Jag började riva upp och placera ut garnet så det inte skulle rådda till sig (jag såg till att alla fyra katterna var ute...) och för att se färgmönstret. När jag rivit upp allt märkte jag att det fanns besynnerliga knutar på garnet på tre fyra ställen. Aha!

Den stackars handarbetsmänniskan hade märkt hur olika sockskaften blir och hade antagligen försökt fixa till det med klipp och klistra -metoden, men misslyckats. Sen hade han/hon tröttnat snabbare än fort och stoppat allt i en påse, vägt på hushållsvåg, märkt i hur mycket garn det var, och lämnat ifrån sig allt. (Här måste jag lägga till en väldigt viktig parentes: Med stackars menar jag inget nedvärderande, "att de inte förstod bättre", utan närmare: "va tråkigt för den som tänkt göra nåt fint och bra och märkte att det inte gick som de tänkte, att de borde börja om från början, eller nåt..." Inte konstigt att man blir frustrerad! Men läs nästa inlägg om expertens tips...)

Jag tänkte ett tag, ska jag öppna knutarna och försöka fixa till det, men jag ville inte sätta tid på en sån bagatell. Jag hade trots allt ingen fastspikad idé vad jag skulle göra av garnet. Sak samma, ju!

Sen hittade jag i alla fall två likafärgade garn som jag nystade till ett nystan, alltså båda garnen tillsammans, så jag snabbt skulle se att i det nystanet var det system på färgerna. Men resten, där knutarna råddat till det, blev ett annat nystan helt utan ordning.

Garnet hette Flotte Socke :) och var en blandning av 3/4 delar ull och resten polyamid. Rätt bra till sockor antar jag.

När jag gick och jämförde garnändarna där i hallen-vardagsrummet-hallen så kunde jag inte låta bli att dra på mun och tänka på billigt-garn.net som ju har så fantastiska tankar funderingar och idéer om garn...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar