Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

onsdag 8 februari 2017

Samla material själv eller köpa nytt...?

Mitthobbyrum har lite ordningskris.
Det borde sorteras och organiseras och kategoriseras. :)

Och ändå borde det finnas nåt på nära håll att ta i händerna när man blir pysselsugen: pensel, stickor, sax, pennor och små lådor fulla med knappar, garn, papper, hopar med "saker som egentligen är skräp/restmaterial men som man kan göra till nåt"...

Sånt ska inte finnas långt borta i ett arkiv. För när man blir på riktigt dåligt humör behöver man ha nåt att ta i händerna. En terapi-nåt.
En strumpsticksöm kan gå för sig, men allra bäst nåt ännu mer kreativt, nyskapande. T.ex. den här rosen som jag gjorde av ett kuvert från en tråkig räkning :). Ni vet, insidan på kuverten har ibland väldigt fin färg. Och så hittade jag på nätet ett mönster nåt i den här stilen...


Men man behöver inte gräva i sophinken för att göra en grå ros, man kan hitta fint färgat hobbypapper på nån pysselbutik. T.ex. makeandcreate.se (klick) på nätet är en sån där butik där man kan gotta sig i allt möjligt i pysselväg och troligtvis få nya idéer också.
Ja, jag vet att det finns fler såna ställen, nätet är fullt av dem :) men idén till det här inlägget kommer just från makeandcreate.se.

Och där hittade jag också krympplast! Det är nåt jag velat testa ända sedan familjens yngsta kom hem med en härlig kylskåpsmagnet som hon gjort i skolan/förskolan (ca 10 år sen! ). Så det börjar lite klia i fingrarna :).

En annan sak som jag såg att de hade som jag också tänkt skaffa är porslinsmålningspennor. Jag har ju målat med vanlig porslinsfärg men saknat då man inte kan peta med riktigt små detaljer med penslarna. Eller kan och kan, är man skicklig så kan man, men jag skulle gärna testa pennor också, om det är lättare... även om jag inte hade möjlighet att vara på porslinsmålarkursen i år...

Jag märker att jag så gärna skulle testa en massa olika saker, men hinner så lite... man måste ju arbeta också :). Men hur som helst blir jag inte så lite glad över träpärlorna, trätrådrullarna, mekaniska hoppande ägg (???) och dra-upp-leksaker (nåt att göra åt katterna?)... och allt möjligt annat som finns där på hemsidan...

Om jag skulle börja med att inventera eget material och sen så kanske man skaffar hobbyfärg att måla på trä med... :)
Hur som helst: Ha det gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar