Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

fredag 17 februari 2017

Hur får man rynkor...

... som är så här vackra? :)
Trä åldras vackert där ute.
Därför kanske som det finns många hantverkare som vill ta tillvara gamla lador som rivs.
Eller rättare sagt brädorna. De vackert grånade.
Jag har några stumpar undanlagda ifall man skulle hitta på nåt, men har inte riktigt hittat nån bra idé än. Men idéerna kommer när man minst önskar dem, eller när man har minst tid att förverkliga dem...

Tog en loppisrunda idag när jag ändå skulle till "storstan" och besikta bilen.
Länge sen sist. Ja, besiktningen gör man ju varje år. Men länge sen senaste loppisrunda.

På ett ställe var det garnpåsar som jag faktiskt kunde låta bli att köpa :) (duktiga jag). Nån hade haft en stickad tröja, eller kanske ett par rejäla strumpor, men inte velat använda dem så denna någon hade repat upp (jag googlade och hittade det här uttrycket) det stickade och nystat upp garnet i härvor för att man ska kunna tvätta garnet och få det relativt snabbt torrt. Men det var knottrigt, så de hade inte tvättats.

Medan jag googlade på resma upp/ riva upp/ repa upp ramlade jag över en blogg, billigt-garn.net, som redogjorde rätt noga hur man återvinner garn ur en handstickad eller maskinstickad tröja. Riktigt roligt att läsa om problemen man kan stöta på och tipsen hur man kan göra. Jag har ju gjort det där, rivit upp gammalt, rätt många gånger, sen jag var ung och "assisterade" mamma när hon hade nåt projekt på gång...
På bloggen fanns också en video...
https://youtu.be/SIybpba3ZuQ
... och när jag kollade den så märkte jag att det fanns hur mycket tips som helst på youtube just när det gäller att återanvända.

En sak jag kom att tänka på: en video var filmad utomhus, en vacker sommardag.
Och det är nog nästan ett måste att få vara utomhus om man har nåt större projekt för dammigt blir det... även om bloggaren nog också nämnde dammsugaren som ett nödvändigt hjälpmedel i projektet, vid sidan av sax och sömsprättare och allt möjligt...

Intressant att läsa om!
Och kul syssla utomhus en fin sommardag.
Kanske man skulle plocka ihop en kasse för vackra sommardagar: stickningar som ska rivas upp...
Nä, jag skämtade bara :)!
Ha det gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar