Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

lördag 24 september 2016

Färgstarkt i bokhyllan...
... eller i läsarens hand, närmare bestämt.
Och någon menar att det är internationella bokveckan nu.

Böcker är bra, kanske inte nödvändigtvis Bra Böcker, men vissa är bra.

Det är nu bara så att om man växt opp med tillgång till biblioteksböcker och syskons böcker och högtravande böcker i föräldrarnas bokhylla... så har man ganska lätt att grabba tag i närmaste bok och glömma bort tiden en stund.

Så går det ibland när jag väntar på att nån ska bli klar, eller att ett visst litet rum ska bli ledigt, och så råkar jag sitta vid ett bord med diverse böcker. Det kan vara skolböcker eller fiction. Inga deckare får mig att fastna bland bladen, men nog utopier och fantasy som familjens yngsta lånat. Fast jag inte gillar den här stilen egentligen så fastnar jag ändå, och kan märka helt plötsligt att det har gått en timme eller två och då har jag kanske bara "några" sidor kvar att läsa tills boken tar slut, så jag kan lika gärna fortsätta läsa en stund till.

Måste erkänna att jag ibland läser ett kapitel i början, några här och där i mitten och så kanske sista kapitlet, eftersom mina ögon inte riktigt klarar av väldigt mycket läsande, de blir så trötta. På det sättet får jag ändå en liten uppfattning om bokens stil, tankesätt och känslor. Risken är förstås att man missar nån väldigt viktig poäng som skulle ändra ens syn på boken helt. Men den risken får man ta...

Mitthobbyrum har en speciell plats för böcker, helt klart. Inte fysiskt, sånt finns inte... men bildligt talat finns det en fin bokhylla/bord för speciella verk. Det kan vara en billig utgåva av en lokal författares samlade verk, inte för att jag skulle orka läsa allt, men det måste finnas möjlighet att ta boken i handen, slå på måfå upp en sida och läsa några rader... bara för att... Eller den första boken en bekant gett ut av sina egna skriverier. Drömmen finns ju på sätt och vis att själv nån dag...

På fb sprids en uppmaning att grabba tag i närmaste bok, slå upp sidan 52 och skriva ner den femte meningen som statusuppdatering, utan att avslöja vilken bok det är fråga om. Googlade på det här och konstaterade att den här uppmaningen hängt med i flera år, någon hade i en blogg samlat några av de här femtemeningarna, som för att visa på bredden på stilen bland böcker som folk i bekantskapskretsen läste. Det var lite kul att läsa... Speciellt som vissa meningar var rätt korta: Äntligen!

Ha en bra fortsättning på veckoslutet!

2 kommentarer:

  1. Tack för den önskan! Högtravande böcker är de som jag har på sovrumshyllan, inte i, de samlas på hög alla böcker jag så gärna ville läsa, men det räcker så länge att läsa, då jag genast somnar nästan.

    Fast det där att grabba tag i närmaste bok, som fb-uppmaningen, det behöver ju inte vara min bok, någon som jag läser, utan någon som annars bara råkade ligga där, som någon annan läst.

    Ha det så gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kunde ha varit en fysikbok eller tyskabok också, det kunde ha varit intressant, men mitt första "öga" föll på en bok jag beställde genast den hade kommit ut... och som blivit kvar på bordet sen dess #städarsällan :)!

      Radera