Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

tisdag 27 september 2016

Blandat i bänken.
Trädgårdsnäva, indisk fingerört, ormbunke (eller vad de heter på riktigt) och så vanlig vild prästkrage som fått en plats i blomrabatten i stället för på dikeskanten.

Det är vackert med blandat tycker jag.
Men det är svårt att sköta så att inte en tar över den andras plats. Alla ska rymmas fast de är olika.
Eftersom de också behöver lite olika mycket utrymme är det svårt att veta vem som behöver vårdas lite extra för att överleva (fingerörten), och vem som klarar en hel del själv med egen kraft (nävan), och vem som behöver "hållas tillbaka" lite så de inte inkräktar på nån annans utrymme (toppklockan som smyger sig in i bänken från andra sidan...).

Som bland oss människor då... Aktuellt tema... Går ändå inte att jämföra med det här alls. Går inte att dra långtgående paralleller, då hamnar man fel. Den diskussionen tar vi en annan gång...

Men jag befarar att det nog i rabatterna här utanför huset råder mest djungelns lag nu eftersom jag inte gör så mycket åt saken, och det betyder nog att en del försvinner till nästa år...

Jag måste nog ta mig en funderare hur jag ska göra.
Vissa har jag räddat några plantor på tidigare och flyttat till en mindre djungelaktig plats, där de får lite tid på sig att bli starkare själva... så de sen kan säga vad de vill, vilken plats de vill bo på, var de tycker att de hör hemma.

Och nu märker jag att jag nästan inte vet om jag skriver om blommor eller människor... skrämmande...
... men man behöver ibland dra sig undan till en mindre djungelaktig plats, lugnare, mera luft, så man får återhämta sig, hitta sig själv igen, så man vet vad man vill, och vad man inte vill. Öva på att säga nej, tack, inte idag... nej, det passar inte just nu, kanske nästa vecka...

Önskar er en trevlig höst, med många återhämtningspauser, antingen längre (som är mera sällsynta) eller så att ni kan ta tillvara de kortare. Ett par minuter med en katt i famnen. En halvtimme medan maten puttrar på spisen (den tiden behöver man inte alltid dra nytta av - nån gång kan man bara sitta och öva sig att andas...). Kanske tre minuter i bilen medan de råkar spela ens favoritmusik i radion.
Vi återkommer :).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar