Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

måndag 25 juli 2016

Hur det gick när gräshoppan Grels skulle bilda en orkester/Kuinka kävi kunHeino heinäsirkka halusi perustaa orkesterin
... och nu undrar ni kanske om jag gör reklam... det är ju aktuellt med debatter om hur man får göra reklam i bloggar och så... men det man tycker om får man väl berätta om... helt utan att få något i gengäld så att säga... delad glädje, att läsa intressanta böcker, kan väl ge dubbel glädje... eller hur man ska säga... jag är lite förtjust i de här små böckerna :)!
 
Gräshoppan Grels är en lite charmig typ... och lite häftiga äventyr ryms med, lite kärlek och ja, det är bara så trevligt att läsa, att fantisera om hur det gick till när vindarna blåste rätt väg så att en del småkryp kom sig på resa... :)... ja, nu är det en tid sen jag läste den boken, men jag minns jag stannade upp ett tag mitt i och funderade, kan det ha gått till så i verkligheten? :)
 
Småkryp alltså. Barn i en viss ålder är ofta fascinerade av småkryp. De kan helt lugnt ta upp en myra i handen, låta den vandra omkring... (helt utan den rädsla jag har som minne från liten när jag under höbärgningstiden fick en flygpissmyra (vad heter de egentligen?) som kröp sig in i min armhåla och bet mig där och det sved något helt fruktansvärt, i den svettiga höbärgningsvärmen... mamma trodde någon hade spetsat mig på en högaffel i misstag, vi var många och ibland blev det trångt kring det torra höet...). Nåja, barn alltså, de kan också plocka upp en "hu, så hemsk" spindel och låta den rusa omkring på handen och skratta förtjust över de långa spretiga benen...
 
I de här böckerna av Ursula Vuorenlinna (ovan bilden igen från Adlibris.com där jag hittat fler av hennes böcker och där det är lätt att beställa ifall inte ens "egen" bokhandlare har tagit hem boken man vill ha...) förekommer flera olika småkryp, inte bara myror och gräshoppor och spindlar...
 
Någon av hennes böcker har dessutom illustrerats av dagisbarn, lite kul grej det också.
 
Va? Vad det har med mitthobbyrum att göra? Jo, läsa böcker kan vara väldigt bra i hobbyrummet, inspirerande, roligt, sorgligt, lärande, underhållande... Men det är kanske själva skrivandet som ännu mer passar i mitthobbyrum. Det finns ett antal påbörjade historier i små häften... och ännu fler påbörjade historier i mitt huvud...
 
Nåja, nu ska här göras nåt annat... kanske dra upp en brännässla i en blomrabatt eller hitta en pensé ute i gräsmattan och rädda den till nåt säkrare ställe där jag kan få se vilken färg den är... :)... Ha en god fortsättning på dan, kvällen, natten eller morgonen... vilken tid ni nu råkar titta in här :)!
 
Och så var det ju de här tvåspråkiga böckerna, man kan läsa på finska eller svenska, hur som helst! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar