Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

måndag 16 maj 2016

Mossa i gräsmattan? är ett rätt vanligt uttryck i reklam från handelsträdgårdar på våren. Och så säljer de något bra att strö ut på gräsmattan för att slippa mossan.
Sånt har jag aldrig testat. Säkert bra det också.

Nu var det bara så att jag fick ett infall för några veckor sedan, när jag råkade se en av husets gamla rejäla lövkrattor, en sån med långa "järntrådspinnar", som jag inte vet om det går att få tag på mera. Hittade ingen bild på google heller som skulle likna...

Så gick jag omkring på gräsmattan och räfsade opp mossan, som faktiskt verkade växa så där "klumpvist" som hoparna på bilden. Det blev flera varv med skottkärran innan jag fick bort alla hoparna. Och då var jag inte ens vidare noggrann.

Sen dess har värmen varit på besök, och nu kom regnet, så nu är det gräsmatta och grönt. Jag vet ju inte om det ser bättre ut nu än det skulle ha gjort om jag inte räfsat. Mossa finns kvar förstås. Den får man ju inte bort helt och hållet även om man skulle försöka.

Poängen med räfsandet var mest att få vara ute i vårluften, få lite motion, och som bonus eventuellt göra nån nytta även om det inte skulle märkas.

Poängen med det här inlägget är väl: ta till vara nyttomotionen om det bara är möjligt.
Igår var inte humöret det bästa. Inte vädret heller. Men ett par gånger tog jag på mig regntåliga kläder, tog en runda, drog opp fem maskrosrosetter (de allra största) i gräsmattan, ett par små i blomrabatten, och så var det också några frodiga hundflokor längs häcken som jag ville få bort.

Och om man inte har tillgång till trädgård för nyttomotionen?
Vicka på vristerna hundra gånger där du sitter. Sträck på armarna några gånger. Spreta med fingrarna så alla fingrar får stretchning. Sänk axlarna...

... och nu är det som om jag hör någon säga: sluta predika! :)
Så jag gör väl det och hoppas att ni får en bra dag, så bra som möjligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar