Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

måndag 1 februari 2016

Städtips för den som inte orkar/hinner/ids ta fram dammsugaren (alla i huset sover men jag borde ännu städa lite).

Det var en söndag och jag hade haft så mycket annat på lördagen och inte varit hemma så mycket så jag hann inte städa som jag brukar. Har man fyra katter så samlas det ju en del skräp här och där, förutom att man själv också drar in... Och när man plockar kläder så dammar det ju en hel del...

Nåja, jag tyckte att jag trots söndagens helgfrid borde ta bort lite damm och katthårtussar som samlats i hörnen för att kunna andas lite lättare. Så hur gör man då? Jag vägrade ta fram dammsugaren, men ville inte heller dra med sopborsten, den dammar ju upp så mycket...

Så jag tog en söndrig strumpa som ändå skulle kasseras, blötte den i vatten, vred ur ordentligt, trädde den på borsten och vips hade jag en "engångsgolvmopp" som det gick alldeles utmärkt att dra längs alla kanter och på de ställen där dammet samlas. Och tystgående var den :). Inget som störde söndagsfriden. Ett par gånger plockade jag bort från strumpan några större dammtussar, men annars körde jag ett litet race runtom i huset och drog sen försiktigt bort strumpan så allt damm hamnade inuti, och så väck med den!

Så nu slänger jag inte automatiskt söndriga strumpor, de kan användas för sån där "mellanstädning" innan de kasseras, så får de göra lite mera nytta innan de åker ut :).

2 kommentarer:

  1. Blev påmind om min salig mors snabbstädartrick!Ett utmärkt och tyst sätt en tidig morgon!!!
    Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va roligt att det är välbeprövat sen tidigare! Då vet man att det funkar... :)

      Radera