Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

lördag 9 januari 2016

Den 21 och 23 november 2011 skrev jag om plankan.
Alltså ett gymnastikmoment som ingår i många träningsprogram på olika ställen. Man ligger först på  mage på golvet, men höjer upp sig på tårna och armbågarna på ett speciellt sätt och så att rygg och mage och bak är i rak linje. Så håller man så länge man kan. Det ska stärka bålen.

Det där tyckte jag först var ett väldigt bra sätt att stärka min kropp med, och jag började ivrigt.
Men sen märkte jag dels att mina knän inte klarade av spänningen. Och så fick jag lite problem med armbågar och allt möjligt. Så det blev som med så många andra bra träningsprogram... det föll i glömska småningom.



Nu ramlade en ny version över mig på fb, via den ryttarförening jag är med i. Den omvända plankan. Och när jag halvt ointresserad kollade in vad det var på Hippson (här är länken) så var jag såld direkt, precis vad jag önskat mig! :)

Det är alltså samma träningsmål som vid vanliga plankan, starkare bål, men den här versionen är snäll mot otränade kroppar. Så nu har jag nappat på den 20 dagars utmaning som Emmy hade slängt ut på fb. Jag är bara på dag 2 än, men jag tror på det. Än.

Och skulle nån tycka att den här versionen ju är superenkel, så är det fritt fram att prova. Var noga med att läsa instruktionerna i länken så att det blir rätt! Jag känner nog i magen vad jag har gjort.

Sen var det lite kul att Storgrållekatten, som låg i sängen bredvid där jag låg på golvet i omvända plankan, genast jag började steg ner på min mage och placerade sin tunga kropp där, som för att hjälpa mig få ner svanken mot golvet :D!

Okej, tänkte bara tipsa om nån är intresserad :).... Jag återkommer kanske till det här om det går bra, eller om det inte går bra, eller nåt... Ha det gott! Passa på att ta lite frisk luft nu också när det är så kallt att till och med fästingarna lär frysa bort!

På tal om det, tänkte på trädgården som ju syns så bra eftersom vi inte alls fått snö här. Jag har inte täckt över nånting alls i vinter. Jag brukar ha granris åtminstone över stenpartiet, men icke i år... Nu är det nog försent tror jag... Men fåse hur det ser ut sen i vår, vad som har överlevt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar