Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

söndag 19 juli 2015

 
Gamla mattor berättar...
Hade jag som "arbetsnamn" på detta blogginlägg.
De är gamla, urtvättade och nästan utslitna, mattor, som jag tvättade lite tidigare i sommar.
Men de tjänar bra som farstumattor, eftersom man där måste byta lite då och då, när det dras in så mycket smuts.
Och när jag stod och sköljde dem med trädgårdsslangen så kom jag att fundera på inslagen...
 
Det var inte så värst färggranna inslag i mattorna, åtminstone var det sparsamt med sådana. Däremot kunde allt det där emellan vara väldigt jämngrått, beiget, "smuts"färgat, välanvänt och, som sagt, urtvättat redan innan det hamnade i mattan.
 
Men det ljusblåa kunde ha varit nåt väldigt fint som nytt. Det vet endast väverskan. Om hon minns.

På den här andra bilden syns gula och röda fläckar, som jag först tänkte att jag missat vid tvätten, alltså kunde vara gamla rostfläckar, vaselin, eller annat som inte gått att få bort. Men sen märkte jag att ett par av inslagen hade det gula och röda med jämna mellanrum. Alltså kanske en härligt somrig klänning med små gula och röda blommor...

Mattans inslag kan vara närmare hundra år gamla, mattan kanske vävd för ca sjutti år sen... Så man får nog inget svar på färgfrågorna... :).

Terapi säkert det också att stå och skölja mattor och filosofera över ett matt-inslag...

2 kommentarer:

  1. Visst är det terapi! Mönstret kan man också fundera på. Tycker inte jag sett något liknande, kan inte riktigt förstå hur väverskan fått till det?
    Men det lönar sig kanske inte att fundera sig matt ...?

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) där fick du till det! Nä, matt ska man akta sig att bli, det kan man bli ändå i armarna när man ska flytta en genomvåt matta från "badkaret" till torkställningen. Tyckte mig märka att jag inte orkade lika bra som förr...

      Radera