Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

söndag 12 juli 2015

Djungeln i trädgården ska ibland utforskas... vad finns i mörkret bland de insnärjande växterna...?

Skämt åsido, men jo, jag sökte nåt inne i dunklet.

Djungeln var nog en blombänk en gång i tiden, med en bondpion, ormbunkar (med måtta) riddarsporrar, trädgårdsnäva, stormhattar, förädlad vitsippa, aklejor, lupiner, orangea liljor och hästkonvalj.

Numera är det mest förädlade vitsippor, trädgårdsnäva och ormbunkar. Dessutom håller toppklockan att ta över en del av blomrabatten.

I något skede planterade jag en vacker lysande höstflox där. Gillade den väldigt. Men den orkade inte stå emot det påträngande sällskapet och det jag sökte nu idag var just höstfloxen. Levde den ännu kvar nånstans så jag skulle kunna flytta den till en kruka, vårda den ömt och plantera den på ett rymligare ställe på hösten?

Jag hittade några pyttesmå plantor. Så jag var nöjd.

Hittade dessutom några temynta som höll på att gå ett liknande öde tillmötes.

Alltså har det pysslats lite sånt där mer eller mindre onödigt, men terapeutiskt, i trädgården.
Semester? Nä, ska i jobb i morgon, men lite kan man väl njuta av den finländska sommaren ändå! :)

2 kommentarer:

  1. Bra om du kan njuta av sommaren! Hittade på resan en fin blomma på ett lopptorg, som jag betalade 2 euro för. Var nog lite fundersam, då jag ju inte kan växter egentligen. Planterade den i all hast och hittade då namnet Tädyke på krukan, efter googling tydligen är det tydligen en Veronica. Det var ett lite större exemplar än vad jag har sett vild härikring. Men nu är den planterad.... :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant med nya växter! Porslinsveronica har länge varit en favorit för mig i just detta djungelhörn. Tyvärr håller den på att kvävas, men jag har redan tidigare plockat ut enstaka plantor till andra mera synliga platser. Men nu när du påminde mig om den så kunde jag söka reda på ett par plantor till :)...

      Radera