Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

söndag 29 mars 2015

Lugn och ro, ingen stress, kontakt med djur...

Det är roligt att märka att Natural Horsemanship finns lite här och där i nejden. Fast man inte ser eller hör så mycket av det så finns det nog ändå. Fler och fler tycks söka sig till en... naturligare... kontakt med hästarna. Det är antagligen svårt på större ridskolor där så många ryttare blandas och samsas om alla olika hästar. Det skulle kanske kräva en hel del förhandskurser, innan man var beredd att rida med natural horsemanship i tankarna, speciellt om man lärt sig på "traditionellt" sätt tidigare.

Men också på ridskolor kan NH få utrymme och bit för bit kan eleverna få en liten inblick i NH som de kan ta med sig när de går vidare, kanske skaffar egna hästar, eller annars kommer i kontakt med andra. Har man en gång fått se en mjukare linje i hästhanteringen så vill man inte gärna gå tillbaka till det gamla, det känns liksom fel.

Fick från sidan, liksom i misstag, se och höra en ridlärare i hennes hästhantering idag, helt privat, utanför ridlärarjobbet alltså. Och jag smålog där jag gick en bit bort, blev lite varm inombords när jag hörde hennes väldigt lågmälda samtal med hästen som hon just tränat och skrittat av. Det var en gemytlig stund mellan en ryttare och hennes häst. Har man en sån ryttare/hästmänniska som ridlärare kan man vara rätt nöjd...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar