Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

lördag 10 januari 2015

Sven Forsström är en känd svensk "hästmänniska" som skrivit en del böcker om hästkommunikation och dylikt.
 
Jag har tidigare ett par gånger skrivit om det fantastiska kommunala biblioteket. Man går in helt gratis, man väljer en bokhylla och börjar titta. Gratis. Hittar man en intressant bok kan man slå sig ner och börja läsa direkt. Fortfarande gratis. Hinner man inte läsa tillräckligt får man låna hem boken och fortsätta när man har tid. Fortfarande gratis.
Okej, ni vet alla hur ett kommunalt bibliotek fungerar. Men man kan hitta överraskande fynd...
 
Jag gick in till biblioteket med familjens yngsta som skulle ha fler "tegelstenar" att plöja genom. Själv hade jag ingen tanke på att låna, men gick till hyllan där det finns en hel del hobbyböcker.
 
Jag lät fingrarna spela över bokryggarna, virka, sticka, sy i lappteknik, måla porslin, makramé, trädgård, kompost, och så stannade fingrarna vid Sven Forsströms böcker. En har jag läst, för länge sen, och jag mindes att jag gillade stilen.
 
Den bok jag tog tag i den här gången och började läsa, lutandes mot en teknik-hylla, hette något med "tala hästarnas språk" och även om jag bara läste några meningar här och några där, så fick jag med mig en tankeställare hem... Lånade inte boken, men borde kanske ta hem den i alla fall...
 
Om man inte visar respekt för hästen så visar den inte heller respekt för en. Och en häst som används i terapeutiskt syfte kan avslöja för den som känner hästen vad en sk terapipatient inte själv kan berätta. En häst är så direkt här och nu, allt märker den, allt avslöjar den för den som kan läsa av.
 
Jag vill helt klart lära mig att respektera hästarna på rätt sätt, för att de ska respektera mig.
 
Jag kommer ihåg vad en medelålders hästkarl i nejden sa för en tid sen, han är själv rätt temperamentsfull bakom sitt lugna yttre: "Om man är arg ska man inte gå ut till hästen och försöka få honom att göra nåt, då blir det bara galet. Då jag är arg ger jag mat och vatten åt hästen men annars låter jag honom vara."
 
Jag vill lära mig att vara så här och nu att jag kan hantera hästarna på rätt sätt. Förstå och bli förstådd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar