Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

måndag 10 november 2014

Hemkärnat smör. Av 3 x 2 dl gammal vispgrädde.
 
Googlade på recept på gammal grädde men hittade inget nytt (gamla alternativ var pannkaka, inte intresserad, eller plättar, goda joo men passar inte att stå vid spisen så länge med kryckor).
 
Så var det nån som gjorde smör av det hela. Och javisst! Det finns ju den risken att man vispar grädde för länge och så blir det smör om den är för rumstempererad. Sagt och gjort...
Vispade, och genast jag började röra i smeten med sked så visade sig vasslan. Bara att slå bort och röra lite mer. Vasslan samlade jag upp i en skål, tänkte att om inte annat så kanske katterna blir förtjusta i drycken :). Det blev kanske en halv liter vassla.
 
Sen skulle ju smöret tvättas också med kallt vatten. Slog dit vatten i två omgångar men sen orkade jag inte fler gånger. Skulle kanske ha behövts mer tvätt för att få bort "vasslesmaken"? Eller hur är det?
 
Sen var det saltet. Lade dit flingsalt som jag finmalde mellan fingrarna, men var väldigt osäker på hur mycket. Så det blev på mindre sidan. Men resultatet ser ut som smör och smakar smör så kanske man vågar använda det?
 
Log för mig själv när jag rörde om och slog bort vasslan, för jag mindes en gång när min mamma kärnade smör och påpekade att det ska bearbetas så bra att det inte syns vattendroppar i smöret när man använder det. I det här smöret syns nog vatten-vassle-droppar. Så inte godkänt för försäljning kanske :). Men kul att testa!

2 kommentarer:

  1. Jag brukar ge grädden direkt åt katterna då den börjar bli gammal. Men smöret blev ju en extra krydda på det här sättet. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har ju nog också gett grädden några gånger åt katterna, men eftersom jag råkade ha så mycket den här gången. Hade troligen planerat nån tårta eller nåt, och sen tog latheten överhand. Men jo, vasslan var god, tyckte de. Där fanns också några minimala fettkulor kvar i vasslan så... :).

      Radera